Over mij

"Ik heb veel inspiratie opgedaan in Hong Kong en Tokyo. In mijn recente werken probeer ik deze sfeer te pakken."

Van kinds af aan heb ik mijn leven lang uiting proberen te geven aan een wereld in mijn hoofd. Een fantasiewereld waarin alles wat me boeide vorm kreeg in creatieve personages die een onderdeel van mijn innerlijk vormden. 

 

Ik haalde als jongetje van 6, 7 jaar inspiratie uit Dinosaurussen, He-man, She-ra, War of the Worlds en prentenboeken over dieren die zich gedroegen als mensen.


Ik tekende veel na en na verloop van tijd creëerde ik mijn eigen fantasiepersonages. Ik raakte gefascineerd door robots en vrouwen. En voornamelijk een combinatie van die twee. Hoe of wat me precies raakte weet ik niet precies. Wellicht door een combinatie van Suske en Wiske albums en de games op de MSX computer waar ik kennis leerde maken met Japans artdesign? 

 

Hoe dan ook, vanaf toen speelden de robot- en krijgersvrouwen een dominante rol in mijn verhalenwereld. 

 

Ten tijde van de Middelbare school (1992/ 1997) domineerden de invloeden van H.R. Giger’s Alien en de opkomst van Manga in Nederland mijn wereld. Ik was nu op de leeftijd waarop ik de lokale videotheek kon afstruinen naar obscure sci- fantasy films. Ook de Duitse schotel TV gaf me een hoop nieuwe inspiratie. Mad Max, A Chinese ghost story en James Cameron’s Aliens waren van grote invloed op mijn wereld. 

 

Ik bleef veel tekenen in deze tijd en mijn creatieve wereld breidde zich flink uit met personage en verhalen die altijd in momenten bleven hangen. 

 

In de periode van 1997 tot 2001 studeerde ik aan de kunstacademie in Kampen. Een mooie, spannende, boeiende, duistere ontdekkingstocht naar mezelf.

Hier leerde ik uiting te geven aan mijn wereld op een groter formaat dan een A4-tje en met een medium wat mij van begin af aan moeite kostte: het autonoom schilderen.

 

Met het vinden van een fulltime baan en het volwassen worden doofde het licht in mijn  fictieve wereld langzaam uit. Ik gaf mijn atelier op en stopte met het voltekenen en schrijven van dikke zwarte dummies. Dit duurde 7 jaar.

 

In deze tijd had ik wel de  financiën om eindelijk de plekken voor nieuwe inspiratie te bezoeken. Tokyo en Hong Kong: neon verlichtte steden vol dynamiek en kleur. Dit zou op een later moment terugkeren in mijn werk.

 

In 2014 besloot ik minder te gaan werken om het schilderen weer op te pakken. Nu hedendaags lift ik mee op het gevoel van jaren 80/90 nostalgie en de verloren jeugd. Transformers; hoekige vormen met felle kleuren. Hieruit is ook eindelijk mijn eerste comic van de grond gekomen: Het Geval Denkste.